Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewinie za rok 2016
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W GNIEWINIE ZA ROK 2016
- Realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej
Zadania w zakresie pomocy społecznej, rodzaje świadczeń, zasady i tryb ich udzielania oraz organizację pomocy społecznej określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. 2016 poz. 930) oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu (art.7 ustawy):
- ubóstwa;
- sieroctwa;
- bezdomności;
- bezrobocia;
- niepełnosprawności;
- długotrwałej lub ciężkiej choroby;
- przemocy w rodzinie;
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
- bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo -wychowawcze;
- trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy;
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- alkoholizmu lub narkomanii;
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Prawo do świadczeń przysługuje:
- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 634 zł
- osobie w rodzinie, w której dochód na jedną osobę nie przekracza kwoty 514 zł
Ustawa o pomocy społecznej nakłada na gminę obowiązek udzielania pomocy osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Pomoc społeczna może być świadczona w formie pieniężnej i niepieniężnej, a podstawą przyznania pomocy - niezależnie od formy - jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i wydanie na tej podstawie stosownej decyzji. Pomoc społeczna może zostać udzielona z urzędu, jednak przeprowadzenie wywiadu środowiskowego zazwyczaj poprzedzone jest podaniem wnioskodawcy o pomoc, do podania powinny zostać załączone dokumenty potwierdzające sytuację dochodową i osobistą rodziny( Dz.U. 2016 poz. 1406.) Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowe dokładnie określa min. sposób przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz dokumenty niezbędne do ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej. W § 7 ust. 1wymieniono wszystkie niezbędne dokumenty.
- Wydatki budżetowe realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej
Wydatki Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewinie na świadczenia społeczne w roku 2016 w tym:
Lp. |
Nazwa zasiłku |
Liczba rodzin |
Kwota |
1. |
Zasiłek stały |
169 |
874154 zł |
2. |
Zasiłek okresowy |
25 |
20000 zł |
3. |
Schronienie |
0 |
0 |
4. |
Posiłek |
340 |
171322 zł |
5. |
Usługi opiekuńcze |
4 |
2680 zł |
6. |
Zasiłki celowe |
191 |
247737 zł |
7. |
Odpłatność DPS |
1 |
27368 zł |
8. |
Umieszczenie dzieci w pieczy zastępczej |
9 |
29987 |
- Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
Liczba osób objętych programem |
625 |
w tym: osoby korzystające z posiłku zasiłku celowego |
340 285 |
Koszt programu ogółem |
220.333 zł
|
z tego: środki własne dotacja
|
45 333 zł 175 000 zł |
- Świadczenia z pomocy społecznej i ich realizacja
Wyszczególnienie |
Liczba osób ,którym przyznano decyzją świadczenie |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Świadczenia przyznane ogółem (bez względu na ich rodzaj, formę liczbę oraz źródło finansowania) w tym : |
643 |
338 |
1131 |
świadczenia pieniężne |
331 |
329 |
782 |
świadczenia niepieniężne |
340 |
171 |
782 |
W 2016 roku z pomocy ośrodka udzielanej zgodnie ustawą o pomocy społecznej skorzystały 338 rodzin. W 2016 r. pracownicy socjalni przeprowadził w tych rodzinach wywiady środowiskowe (co 6 m-cy, w niektórych przypadkach częściej), rozeznając środowiska pod względem ich sytuacji rodzinnej, zawodowej, zdrowotnej, mieszkaniowej i materialnej.
Pomocy wyłącznie w postaci pracy socjalnej udzielono 15 rodzinom.
Ogółem w roku 2016 wydano 654 decyzje administracyjne.
- Udzielone świadczenia
- Zasiłek stały jest świadczeniem udzielanym osobom pełnoletnim, niezdolnych do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnym do pracy (nieposiadającym uprawnień emerytalno – rentowych) i spełniającym kryteria dochodowe. Zasiłek stały stanowi uzupełnienie dochodu tych osób do kryterium ustawowego. Świadczenie jest zróżnicowane pod względem wysokości, zależnie od dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie, jego wysokość stanowi bowiem różnicę między owym kryterium, a dochodem osoby samotnie gospodarującej lub dochodem na osobę w rodzinie.
- Składka zdrowotna - opłacana była za osoby korzystające z pomocy w formie zasiłku stałego nie podlegające ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu .
Na realizację tego zadania wydatkowano kwotę ogółem- 70 838 zł, (dotacja).
- Zasiłki okresowe - w 2016 roku na realizację zadania własnego Gminy w postaci zasiłków okresowych wydatkowano łącznie kwotę 20.000 zł. Środki pochodzą z dotacji z budżetu państwa. Wysokość zasiłku okresowego jest ściśle uregulowana przepisami ustawy o pomocy społecznej, stanowi różnicę między przyjętym kryterium, a posiadanym dochodem, uprawniającym do świadczeń z pomocy społecznej, przy czym ustalona minimalna gwarantowana wysokość tego świadczenia w roku 2016 wynosiła:
- dla osób samotnych – w wysokości 50% kwoty różnicy między kryterium dochodowym (634 zł),
a faktycznie posiadanym dochodem;
- dla rodziny – w wysokości 50% kwoty różnicy między kryterium dochodowym rodziny (514 zł)
na osobę w rodzinie), a faktycznie posiadanym dochodem.
Dodatkowo, aby w/w pomoc mogła być przyznana oprócz ubóstwa w rodzinie musi wystąpić przynajmniej jedna z przesłanek określona w art. 38 ust. 1 ustawy (długotrwała choroba, niepełnosprawność, bezrobocie itp.).
- Zasiłki celowe - są to świadczenia przyznawane na podstawie art. 39 - 41 ustawy o pomocy społecznej w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. W ramach tej formy pomocy ośrodek przyznaje pomoc w formie zasiłków celowych i celowych specjalnych. Zasiłki celowe są świadczeniami przyznawanymi
w miesiącu złożenia kompletu dokumentów w związku z koniecznością zaspokojenia konkretnej potrzeby. Świadczenie ma charakter jednorazowy. Pomoc w formie zasiłków celowych przeznaczona była głównie na leczenie i zakup leków, zakup opału, podręczników szkolnych, zakup żywności, opału, odzieży itp.
W ramach tych świadczeń udzielono pomocy 191 osobom/rodzinom na kwotę 247 737 zł. Ustawa o pomocy społecznej daje również możliwość przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego. Zgodnie z art. 41 ustawy o pomocy społecznej osobie lub rodzinie, przekraczającym kryteria dochodowe, w szczególnych okolicznościach może być przyznany specjalny zasiłek celowy niepodlegający zwrotowi. Jego wysokość nie może jednak przekraczać odpowiednio kwoty kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny. - Zasiłek celowy z tyt. zdarzenia losowego – przyznawany może być niezależnie od posiadanego dochodu, bez obowiązku zwrotu tego świadczenia w przypadku osób, których dochód własny przekracza kryterium dochodowe ustalone zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej.
- Kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu jest zadaniem własnym Gminy o charakterze obowiązkowym. Do skorzystania z prawa pobytu w domu pomocy społecznej konieczne jest zaistnienie przesłanek określonych przepisami ustawy o pomocy społecznej: konieczność całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności; brak możliwości samodzielnego funkcjonowania przez osobę w codziennym życiu; brak możliwości zapewnienia tej osobie przez gminę niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych. Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności: mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka; małżonek, zstępni przed wstępnymi; gmina której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Zgodnie z art.61 ust.3 ustawy o pomocy społecznej w przypadku niewywiązywania się osób z obowiązku opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej, opłaty te zastępczo wnosi gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Gminie natomiast przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków. Odpłatność za pobyt mieszkańca Gminy w domu pomocy społecznej ciąży na gminie tylko wówczas, gdy on sam i osoby mu bliskie nie wnoszą takiej opłaty. Pobyt w DPS jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego utrzymania.
Mamy 16 mieszkańców umieszczonych w ZOL Ustka i Kobylnica ,koszty utrzymania naszych mieszkańców w roku 2016 wynosiły 117 619,00 zł. 1 mieszkaniec naszej gminy przebywający w DPS - koszt utrzymania wyniósł 27.364 zł.
- Dożywianie w ramach programu wieloletniego ,,Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
Dół formularza
Uchwała Nr 221 Rady Ministrów z 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014–2020. Powyższa pomoc w 2016r. realizowana była poprzez przyznawanie zasiłków na przygotowanie posiłku w domu i przygotowywanie dożywiania w szkołach znajdujących się na terenie Gminy.
Na terenie naszej Gminy dożywiane są wszystkie dzieci uczęszczające do szkół. Ogólny koszt programu w roku 2016 wyniósł 220 333 zł. Z budżetu państwa otrzymaliśmy kwotę 175.000 zł, co stanowiło 80 % całości kosztów, udział środków własnych to kwota 43.333 zł czyli 22 % łącznej wartości. Dodatkowo ze środków własnych przeznaczamy kwotę 152.666 zł na pozostałe dożywianie poza programem.
Ponadto GOPS Gniewino w roku 2016 pozyskał 58.714,80 kg żywności
Makaron 4600 kg
Ryż biały 6800 kg
Płatki kukurydziane 1240 kg
Mleko UHT 8040 kg
Groszek z marchewką 2400 kg
Dżem truskawkowy 1638 kg
Mielonka wieprzowa 3168 kg
Klopsiki w sosie pomid. 6140 kg
kasza jęczmienna 6960 kg
koncentrat pomidorowy 1389 kg
ser żółty 1250 kg
ser topiony 1170 kg
cukier biały 6090 kg
olej rzepakowy 3750 kg
kawa zbożowa instant 360 kg
Jabłka 60.000 kg
- Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz. U. z2008 r., Nr 164, poz.1027 późn. zm.) do zadań zleconych gminy należy wydawanie decyzji, o których mowa w art. 54 (potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przez okres 90 dni), w sprawach świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni spełniających kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
W celu ustalenia sytuacji dochodowej i majątkowej świadczeniobiorcy, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza się rodzinny wywiad środowiskowy na zasadach i w trybie określonych w przepisach
o pomocy społecznej. W 2016 r. wydano 7 decyzji (dla 7 osób) w sprawie potwierdzenia prawa do wyżej wymienionych świadczeń.
- Pomoc osobom bezdomnym
W roku 2016 pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej objęte zostały 3 osoby bezdomne. Osoby miały zapewnione schronienie w schronisku.
- Usługi opiekuńcze
W roku 2016 realizowaliśmy usługi opiekuńcze dla osób samotnych potrzebujących pomocy osoby drugiej, z tej pomocy korzystało 4 osób – realizowane były przy współpracy PUP na zasadzie prac społecznie użytecznych . 4 dzieci korzystała ze specjalistycznych usług opiekuńczych.
- Sprawy skazanych
Prowadzone w tut. ośrodku są sprawy osób skazanych wyrokiem sądu do odpracowania godzin na cele społeczne, w roku 2016 skierowano do tut. ośrodka 22 osób skazanych w tym 20 mężczyzn i 1 kobieta.
Odpracowało – 9 osób
Nie podjęło pracy – 7 osoby
w tym : zamiana godzin na ZK – 7 osób
Zwolnieni z odpracowywania godzin – 6 osób
Osoby skazane wykonują prace porządkowe na terenie Gminy ,prace wykonują niechętnie bardzo często po interwencji kuratorów sądowych i w chwili gdy istnieje groźba zamiany kary na areszt.
- Świadczenia niepieniężne
- praca socjalna – rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych. To działalność ułatwiająca jednostkom, grupom, środowiskom adaptację w zmieniających się warunkach życia. Celem ostatecznym jest umożliwienie osobom i rodzinom kierowania własnym postępowaniem oraz zdobycie niezależności w zabezpieczeniu warunków niezbędnych dla prawidłowej egzystencji godnej człowieka. Nie można zapomnieć, że praca socjalna to proces długotrwały, wymagający konsekwencji i systematycznego działania, przynoszący efekty często po wielu latach pracy z rodziną. Rola pracownika socjalnego wymaga nie tylko wysokich kwalifikacji i profesjonalizmu w trudnej sytuacji materialnej i osobistej w wykonywaniu powierzonych zadań, ale przede wszystkim ogromnej wrażliwości , wyrozumiałości i chęci niesienia pomocy osobom w trudnej sytuacji materialnej i osobistej. Wykonują oni szczególnie odpowiedzialną pracę, na co dzień stykając się z bezrobociem, bezradnością, przemocą, chorobą i cierpieniem ,pomagając rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych. Aby osiągnąć efekty należy podejmować współpracę z różnymi w zależności od potrzeb instytucjami np. Komisariatem Policji, Sądem Rodzinnym, szkołami, placówkami służby zdrowia, Poradnią Pedagogiczno - Psychologiczną, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Pracy i innymi.
Pracownicy socjalni w ramach pracy socjalnej podejmowali takie działania jak:
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem osób i rodzin dysfunkcyjnych, które z powodu ubóstwa, bezrobocia ,niepełnosprawności, długotrwałej choroby, przemocy w rodzinie, alkoholizmu, bezdomności lub innych okoliczności znalazły się w trudnej sytuacji życiowej
- współpraca z pielęgniarką środowiskową i lekarzem rodzinnym w zakresie funkcjonowania w środowisku osób starszych i niepełnosprawnych, pomoc w realizacji recept, w uzyskaniu dostępu świadczeń zdrowotnych
- informowanie osób/rodzin o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy, m.in. o możliwości uzyskania świadczeń rodzinnych, alimentów i ich podwyższenia
· planowanie i monitorowanie wydatków wspólnie z klientem, edukowanie w zakresie gospodarowania budżetem domowym
· kontaktowanie się z pedagogiem szkolnym, wychowawcami, kuratorami celem poprawy funkcjonowania rodziny
· informowanie o możliwości uzyskania ulg oraz o uprawnieniach przysługujących osobie niepełnosprawnej
· Współpraca z dzielnicowymi poprzez wspólne wejścia w środowisko, monitorowanie środowisk
z istniejącym problemem przemocy w rodzinie lub zagrożonych patologią
· pracownicy występowali w charakterze świadków swoich klientów w prowadzonych sprawach w Sądach, na Komisariatach Policji
· udzielanie informacji osobom i rodzinom zagrożonych problemem alkoholizmu o możliwości podjęcia terapii, motywowanie do utrzymania abstynencji, współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
· aktywizowanie klienta do rejestracji w urzędzie pracy, do podjęcia pracy stałej lub dorywczej, motywowanie do uczestnictwa w organizowanych kursach i szkoleniach, umożliwiających nabycie umiejętności poszukiwania pracy, podwyższenia kwalifikacji
Pracą z rodziną zagrożoną zajmował się również asystent rodziny. Wszystkie działania sprowadzały się do doprowadzenia samodzielności rodzin.
- Przemoc 2016
Innym narzędziem pracy pracownika socjalnego jest kwestionariusz ,,Pomoc społeczna -Niebieska Karta” w kierunku rozpoznawania przemocy w rodzinie. Kwestionariusz ten ułatwia planowanie działań związanych z poprawą sytuacji osób krzywdzonych oraz motywowanie ofiar przemocy do żądania ochrony swoich praw i szukania pomocy. W związku z występującą przemocą domową, w roku 2016 prowadzono kwestionariusze ,,Pomoc społeczna- Niebieska Karta” dla 25 rodzin, tj 52 osób: w tym 23 kobiety, 2 mężczyzn i 27 dzieci. Osoby dotknięte przemocą skorzystały z porad psychologa, prawnika i pomocy socjalnej. O prowadzonych ,,Niebieskich Kartach” na bieżąco informowana była pisemnie Policja, celem podjęcia stosownych działań w ramach posiadanych kompetencji. Sprawcami przemocy byli analogicznie do roku ubiegłego głównie nadużywający alkoholu mężowie a zarazem ojcowie małoletnich dzieci. Powołany Zespół interdyscyplinarny spotkał się w roku 2016 - 10 razy na posiedzenia zapraszane były osoby stosujące przemoc i członkowie rodzin.
W sprawach dotyczących występowania problemu nadużywania alkoholu prowadzimy Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W uzasadnionych przypadkach składamy wnioski do Sądu o objęcie leczeniem osób, które nie radzą sobie z problemem alkoholowym. W roku 2016 Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spotkała się 12 razy, na spotkania zaproszono 23 osób nadużywających alkoholu i prowadzono rozmowy motywujące do podjęcia leczenia alkoholowego. 13 wniosków zostało skierowane do sądu o leczenie alkoholowe. Z terapii w ośrodku ds. uzależnień korzystało 34 osób uzależnionych i współuzależnionych oraz 5 ofiar przemocy.
- Asystent Rodziny
Zgodnie z zapisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Ośrodek zatrudnił w 2016 jednego pracownika na stanowisku asystenta rodziny. Asystent współpracował z 9 rodzinami niewydolnymi wychowawczo zamieszkującymi na terenie naszej gminy. Do zadań asystenta rodziny należało m. in. opracowywanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, udzielanie pomocy rodzinie w poprawie ich sytuacji życiowej, udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów psychologicznych, wychowawczych z dziećmi, wspieranie aktywności społecznej rodzin, motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej, podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin. Podstawową dysfunkcją w tych rodzinach były problemy opiekuńczo – wychowawcze. Ponadto w tych rodzinach występowało min.: bezrobocie, niepełnosprawność, uzależnienie od alkoholu, problemy w prowadzeniu gospodarstwa domowego. W dwóch przypadkach były to rodziny niepełne. Każda z rodzin wyraziła zgodę na podjęcie współpracy z asystentem rodziny. W 7 rodzinach prowadzony był nadzór kuratorski. Na temat rodzin prowadzono konsultacje z: pracownikami socjalnymi, kuratorem zawodowym, pedagogami szkolnymi, asystentami rodziny z innych placówek, wychowawcami ze szkół, psychologiem szkolnym, lekarzem pediatrą. Współpraca z tymi osobami określała wspólne działania na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny. W przypadku jednej rodziny w trakcie pracy asystenta rodziny troje dzieci zostało umieszczone w pieczy zastępczej. W przypadku tym umieszczenie dzieci w pieczy zastępczej było działaniem profilaktycznym zabezpieczającym przede wszystkim bezpieczeństwo dzieci. Celem pracy asystenta było osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu funkcjonalności życiowej, który umożliwiałby prawidłową realizację zadań. Punktem wyjścia do pracy z rodziną była zawsze diagnoza sytuacji rodziny, która obejmowała takie kwestie jak: analiza aktualnej sytuacji rodziny, określenie źródeł kryzysu, poznanie przekonań rodziny, analiza stanu wiedzy i umiejętności w zakresie pełnienia funkcji w rodzinie oraz w życiu społecznym, określenie deficytów, określenie potrzeb, wskazanie zasobów, identyfikacja obszarów do zmiany. Jednym z najtrudniejszych etapów pracy asystenta było motywowanie do zmiany. Ustawa zakłada, że asystent rodziny będzie pracował z rodziną za jej zgodą i z jej aktywnym udziałem. Zgoda rodziny na pracę z asystentem musi być poprzedzona przygotowaniem jej do nowej sytuacji. Przebieg rzeczywistej pracy z rodziną napotykał trudności, ujawniały się bariery i opór.
- Realizacja zadań z zakresu świadczeń wychowawczych
Świadczenie wychowawcze przyznawane jest na podstawie ustawy z dnia 11.02.2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci
Świadczenie wychowawcze przysługuje:
- obywatelom polskim i cudzoziemcom,
- matce, ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka na wniosek złożony w Ośrodku właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie wychowawcze,
- do dnia ukończenia przez dziecko 18. roku życia,
- bez względu na dochody po 500 zł miesięcznie na drugie i kolejne dziecko,
- na pierwsze dziecko, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 800,00 zł.
Jeżeli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1 200,00 zł.
Świadczenie wychowawcze przysługuje:
- w wysokości 500,00 zł miesięcznie na dziecko w rodzinie
- w przypadku: a) urodzenia dziecka, b) ukończenia przez dziecko 18. roku życia lub c) gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu, – kwota świadczenia wychowawczego przysługuje za niepełny miesiąc.
Świadczenie wychowawcze nie przysługuje, jeżeli:
- dziecko pozostaje w związku małżeńskim;
- dziecko zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej;
- pełnoletnie dziecko ma ustalone prawo do świadczenia wychowawczego na własne dziecko;
- członkowi rodziny przysługuje za granicą na dziecko świadczenie o podobnym charakterze do świadczenia wychowawczego, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
W ramach realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 11.02.2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci :
- wydano 763 decyzję przyznające prawo do świadczenia wychowawczego dla 1188 dzieci.
- na świadczenia wychowawcze w 2016r. z budżetu państwa wydano kwotę 5 335 813 zł.
- Spółdzielnia Socjalna
Gniewińska Spółdzielnia Socjalna wykonywała w 2016 roku prace związane z wykaszaniem terenów zielonych, prace porządkowe, odśnieżanie, drobne prace remontowe, oraz usługi opiekuńcze. Obecnie w GSS jest zatrudnionych 5 osób. W związku z pozyskaniem nowych kontraktów z Gminy Gniewino na pielęgnację terenów zielonych i prac porządkowych w sezonie wiosenno – letnim w roku 2016, Spółdzielnia zatrudniała 14 osób, co spowodowało zmniejszenie liczby osób wykluczonych społecznie i zwiększenie ilości usług. Poprzez utworzenie nowych miejsc pracy GSS dynamicznie się rozwija. Spółdzielnia stała się szansą na aktywizację zawodową osób zagrożonych społecznie.
Na dzień dzisiejszy do realizacji jest kontrakt z Gminą Gniewino na utrzymanie terenów zielonych, prac porządkowych i odśnieżanie. Warunkiem pozyskania kontraktu z Gminą jest zabezpieczenie w postaci sprzętu. Niezbędne oprócz zakupu nowego sprzętu jest także zatrudnienie minimum 1 osoby dla Spółdzielni. GSS wystąpiła z wnioskiem o dotacje, która zostanie przeznaczona na zakup traktora do koszenia trawy i prac porządkowych. Osoba dotrudniona będzie operatorem traktora.
W roku 2016 w dalszym ciągu realizowano program ”Koperta życia”
Przygotowano koperty z ankietami informacyjnymi dla osób chorych z terenu gminy. Koperty mają za zadanie szybsze udzielenie pomocy przez służby medyczne – wszystkie informacje istotne przy udzielaniu pomocy medycznej są w jednym miejscu.
Program wszedł w życie od 1 maja 2014r.
- Realizacja zadań z zakresu świadczeń rodzinnych
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych określa warunki nabywania prawa oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych.
- zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego
- Prawo do zasiłku rodzinnego przysługuje rodzicom, jeżeli dochód rodziny po przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 674 zł miesięcznie lub 764 zł w przypadku, gdy w rodzinie wychowuje się dziecko niepełnosprawne.
- Zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłków przyznaje się na wniosek wraz z kompletem dokumentów osoby zainteresowanej na aktualnie nowy okres zasiłkowy, tj. od 1 listopada danego roku – do 30 października roku następnego.
- Kwoty zasiłków rodzinnych w okresie od 01-11-2016r. do 31-10-2017r.:
- na dziecko do 5r. życia – 95,00 zł
- na dziecko w wieku od 5 lat – do ukończenia 18 lat -124,00 zł
- na dziecko w wieku powyżej 18 lat - do 24 lat - 135,00 zł
- Kwoty dodatków do zasiłku rodzinnego w okresie od 01-11-2016r. do 31-10-2017r.:
- Dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu urodzenia się dziecka, o którym mowa w art. 9 ustawy: 1000 zł jednorazowo.
- Dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, o którym mowa w art. 10 ustawy: 400 zł / miesięcznie
- Dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka, o którym mowa w art. 11 ustawy : 193 zł nie więcej jednak niż 386 zł na wszystkie dzieci, dziecko niepełnosprawne 273 zł.
- Dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, o którym mowa w art. 12a ustawy: 95 zł na trzecie i kolejne dziecko.
- Dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, o którym mowa w art. 13 ustawy: na dziecko w wieku do 5 roku życia 90 zł, na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 24 roku życia 110 zł.
- Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, o którym mowa w art. 14 ustawy: 100 zł jednorazowo.
- Dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, o którym mowa w art. 15 ustawy: w związku z zamieszkiwaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła 113 zł, w związku z dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła 69 zł.
- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (becikowe)
- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka przysługuje, jeżeli dochód rodziny po przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1922,00 zł/miesięcznie – kwota świadczenia wynosi 1000,00 zł
- świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek dla opiekuna, zasiłek dla opiekuna;
Świadczenia opiekuńcze:
- Zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł miesięcznie. Przyznawany jest na częściowe pokrycie wydatków związanych z koniecznością zapewnienia osobie niepełnosprawnej opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. Prawo do zasiłku pielęgnacyjnego przysługuje bez względu na dochód rodziny.
- Świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 1406,00 zł miesięcznie. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności - jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczność stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałe współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
- Specjalny zasiłek dla opiekuna w kwocie 520,00 zł miesięcznie. Specjalny zasiłek dla opiekuna przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.; Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015r., poz. 2082 ) ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
- Zasiłek dla opiekuna w kwocie 520,00 zł miesięcznie. Obecnie nie ustala się już prawa do zasiłku dla opiekuna, pobierają go osoby które złożyły wnioski przed 01.07.2013r. Zasiłek dla opiekuna został zastąpiony specjalnym zasiłkiem dla opiekuna.
- Świadczenie rodzicielskie w kwocie 1000,00 zł przez rok od urodzenia się dziecka. Świadczenie rodzicielskie przysługuje: matce albo ojcu dziecka, z uwzględnieniem ust. 2, opiekunowi faktycznemu dziecka w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 7. roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego – do ukończenia 10. roku życia, rodzinie zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 7. roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego – do ukończenia 10. roku życia, osobie, która przysposobiła dziecko, w przypadku objęcia opieką dziecka w wieku do ukończenia 7. roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego – do ukończenia 10. roku życia.
- Jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu w kwocie 4000,00 zł. Od 1 stycznia 2017 r., z tytułu urodzenia się żywego dziecka z ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniem albo nieuleczalną chorobą zagrażającą życiu, przysługuje prawo do jednorazowego świadczenia w wysokości 4000 zł, przyznawanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2016, poz. 1860). Jednorazowe świadczenie przysługuje bez względu na osiągane dochody.
Ogółem w roku 2016 na świadczenia rodzinne wydano kwotę 4 234 991,02 zł.
- Realizacja zadań z zakresu świadczeń z funduszu alimentacyjnego
Od 01.10.2008r. weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Na podstawie ustawy określa się prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego dla osób, które posiadają tytuł wykonawczy, a egzekucja alimentów przez komornika sądowego należnych od dłużnika alimentacyjnego na rzecz wierzycieli jest bezskuteczna.
1.Prawo doświadczeń z funduszu alimentacyjnego przysługuje:
- obywatelom polskim oraz cudzoziemcom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł;
- osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności – bezterminowo.
2.Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:
- została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w rodzinie zastępczej;
- zawarła związek małżeński.
- przekroczyła kryterium dochodowe- 725 zł
3.Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł.
- Prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego przyznaje się na wniosek na okres świadczeniowy (od 1 października do 30 września) począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek, nie wcześniej niż od 1 października.
Ogółem w roku 2016 na świadczenia z funduszu alimentacyjnego wydano kwotę 583.650,00 zł.
- Działania wobec dłużników alimentacyjnych
Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów podejmuje organ właściwy dłużnika tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego. Realizacja ww. ustawy może być także przekazana do jednostki organizacyjnej gminy np. do ośrodka pomocy społecznej.
Działania wobec dłużników alimentacyjnych podejmowane są na wniosek organu właściwego wierzyciela tj. wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej jeśli:
- osobie uprawnionej zostało przyznane prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego;
- osoba uprawniona do świadczenia alimentacyjnego od rodzica lub jej przedstawiciel ustawowy złoży do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego.
- Wniosek osoby uprawnionej o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego
- W przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona do świadczenia alimentacyjnego od rodzica lub jej przedstawiciel ustawowy może złożyć do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego. Egzekucja bezskuteczna w rozumieniu przepisów ww. ustawy to egzekucja, w wyniku której w okresie ostatnich dwóch miesięcy nie wyegzekwowano pełnej należności z tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych.
- Prawo to przysługuje niezależnie od tego, czy w sprawie jest wypłacane świadczenie z funduszu alimentacyjnego. Jeśli osobie uprawnionej zostało przyznane prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego, nie musi ona składać odrębnego wniosku w sprawie podjęcia działań wobec dłużnika alimentacyjnego, ponieważ organ wypłacający świadczenie z urzędu wystąpi o podjęcie takich działań do organu właściwego dłużnika.
- Wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego składa się w organie wypłacającym świadczenia z funduszu alimentacyjnego w gminie wierzyciela. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o bezskuteczności egzekucji zawierające informację o stanie egzekucji, przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu wyegzekwowania zasądzonych alimentów. O takie zaświadczenie może także wystąpić do komornika organ właściwy wierzyciela.
- Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych przez organ właściwy dłużnika
- Organ właściwy dłużnika przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej, odbiera od niego oświadczenie majątkowe oraz informuje dłużnika o przekazaniu do biura informacji gospodarczej informacji gospodarczej o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
- Organ właściwy dłużnika przekazuje komornikowi sądowemu informacje mające wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji, w szczególności zawarte w wywiadzie alimentacyjnym oraz oświadczeniu majątkowym dłużnika alimentacyjnego.
- W przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny oraz informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika.
- Jeżeli dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił:
- złożenia oświadczenia majątkowego,
- zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy,
- bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych
organ właściwy dłużnika wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.
- Decyzja o uchylaniu się od zobowiązań alimentacyjnych
Decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie wydaje się wobec dłużnika, który przez okres 6 ostatnich miesięcy wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych w tytule wykonawczym alimentów.
Gdy decyzja o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych stanie się ostateczna, organ właściwy dłużnika:
- składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2016 r. poz. 1137, z późn. zm.) oraz
- po uzyskaniu z centralnej ewidencji kierowców informacji, że dłużnik alimentacyjny posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego wraz z odpisem tej decyzji.
- W przypadku otrzymania kolejnego wniosku o podjęcie działań wobec tego samego dłużnika:
Art. 5a. [Wywiad alimentacyjny] 1. Po otrzymaniu kolejnego wniosku, o którym mowa w art. 3 ust. 5, dotyczącego tego samego dłużnika alimentacyjnego organ właściwy dłużnika przeprowadza z dłużnikiem alimentacyjnym wywiad alimentacyjny oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe.
- W przypadku gdy organ właściwy dłużnika ustali na podstawie wywiadu alimentacyjnego lub oświadczenia majątkowego, że sytuacja dłużnika alimentacyjnego nie uległa zmianie, lub w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny uniemożliwi przeprowadzenie tego wywiadu lub odmówi złożenia oświadczenia majątkowego, organ właściwy dłużnika nie informuje właściwego powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego ani nie wszczyna postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, jeżeli poprzednio wydana decyzja o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych pozostaje w mocy.
- Czynności podejmowane przez organ wypłacający świadczenie z funduszu alimentacyjnego w odniesieniu do dłużników alimentacyjnych
Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z ustawowymi odsetkami. Odsetki są naliczane od pierwszego dnia następującego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, do dnia spłaty.
Należności przypadające od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego podlegają ściągnięciu wraz z odsetkami w drodze egzekucji sądowej na podstawie przepisów o egzekucji świadczeń alimentacyjnych, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.
Jeżeli jest prowadzone postępowanie egzekucyjne w celu zaspokojenia roszczeń osoby uprawnionej z tytułu alimentów, organ właściwy wierzyciela, który wypłacał świadczenia z funduszu alimentacyjnego, będący wierzycielem należności, o których mowa w ust. 3, przyłącza się do tego postępowania. Organ, który przyłącza się do postępowania egzekucyjnego, ma te same prawa co wierzyciel uprawniony z tytułu alimentów.
- Organ właściwy wierzyciela przekazuje dłużnikowi alimentacyjnemu:
- informację o przyznaniu osobie uprawnionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- informację o wysokości zobowiązań dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa z tytułu: wypłaconych osobie uprawnionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, wypłaconych osobie uprawnionej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.) zaliczek alimentacyjnych, wypłaconych na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 200, z późn. zm.) świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
- Biuro Informacji Gospodarczej
Art. 8a. Przekazanie informacji o zobowiązaniach alimentacyjnych do biura informacji gospodarczej
Organ właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Tab. 1 Sprawozdanie merytoryczne i ilościowe
Miesiąc |
Styczeń-Grudzień 2016 |
Rodzaj wykonywanej czynności |
|
Ilość wniosków o przyznanie świadczeń FA |
90 |
Ilość decyzji przyznających świadczenia FA- wierzycielki |
86 |
Ilość uchylonych decyzji FA- wierzycielki |
12 |
Ilość pism do komornika |
225 |
Ilość wpłat od komornika (rozliczanych przez GOPS) |
321 FA + 15 ZA |
Ilość zawiadomień dla dłużników |
93 |
Ilość wezwań na WA |
86 |
Ilość zgłoszeń dłużników na WA |
31 |
Pisma wychodzące FA |
167 |
Wnioski o podjęcie działań wobec dłużników otrzymanych od innych gmin |
57 |
Wnioski o podjęcie działań wobec dłużników wysłanych do innych gmin |
49 |
Decyzje o uchylaniu się dłużnika FA |
6 |
Pisma do Prokuratury |
6 |
Pisma CEPIK |
7 |
Pisma do Starostwa |
3 |
Pisma do PUP |
31 |
Wezwanie do zarejestrowania się w PUP |
4 |
Zaskarżenia do SKO oraz sprawy w toku |
1 |
Wnioski o przyłączenie się do egzekucji |
101 |
Tab. 2 Wydatkowanie FA ( kwota zaokrąglona)
Miesiąc |
Styczeń-Grudzień 2016 |
Plan budżetu FA |
|
583 936,00 zł |
583 250,00 zł |
W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku z funduszu alimentacyjnego skorzystało 65 rodzin, w tym osób uprawnionych do otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego 116. Na koniec grudnia 2016 roku kwota wypłaconych świadczeń z FA wyniosła 583 250, 00 zł. GOPS Gniewino, jako organ właściwy dłużnika ma zarejestrowanych 61 dłużników na terenie Gminy Gniewino oraz 71 dłużników, dla których organem właściwym są inne gminy. W związku z przyznaniem funduszu alimentacyjnego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gniewinie wystawiono i wysłano 49 wniosków o podjęcie działań wobec dłużników do innych gmin oraz 93 zawiadomień o przyznaniu funduszu alimentacyjnego lub przyznaniu o podwyżce funduszu alimentacyjnego. GOPS Gniewino, jako organ właściwy dłużnika otrzymał 57 wniosków o podjęcie działań wobec dłużników. W związku z otrzymanymi wnioskami oraz z wystawieniem decyzji o przyznaniu funduszu alimentacyjnego na wierzycielki z gminy Gniewino wysłano 86 wezwań na wywiad alimentacyjny, z czego 31 dłużników zgłosiło się i umożliwiło przeprowadzenie wywiadu, podczas którego bezrobotni niezarejestrowani w Powiatowym Urzędzie Pracy odbierają zobowiązanie do zarejestrowania się w PUP w terminie 7 dni, (jako osoba bezrobotna, poszukująca pracy). Dla osób, które nie zgłosiły się na wywiad, nie dokonują wpłat oraz nie są zarejestrowane w PUP zostanie wszczęte postępowanie dotyczące uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gniewinie współpracuje z Komornikiem Sądowym i od stycznia 2016 do grudnia 2016 przesłał 225 pism (zawiadomienia o przyznaniu funduszu alimentacyjnego, w tym zawiadomienia i decyzja o podwyżce alimentów, informacje z wywiadu alimentacyjnego, zawiadomienia o pobycie w ZK/AŚ, prośby o ustalenie adresu), oraz 101 wniosków o przyłączenie się do egzekucji. Ponadto pracownik do 2 każdego miesiąca składa zapotrzebowanie na środki finansowe z przeznaczeniem na wypłatę funduszu alimentacyjnego wraz z pochodnymi oraz przewidywanie środków na świadczenia z funduszu alimentacyjnego do końca 2016r. Dodatkowo do 28 każdego miesiąca sporządza listy wypłat. Pracownik ma obowiązek sporządzania i składania kwartalnego sprawozdania z realizacji zadań przewidzianych w Ustawie z dnia 7 września 2007r., o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, sporządzania jednorazowych sprawozdań jeżeli zachodzi taka potrzeba. Ponadto pracownik monitoruje regulacje prawne w zakresie FA, prowadzi ewidencje poczty przychodzącej i wychodzącej, czuwa nad prawidłowym obiegiem dokumentów oraz współpracuje z pracownikami socjalnymi, referentem ds. świadczeń rodzinnych oraz księgową w sprawach dotyczących funduszu alimentacyjnego oraz sprawach administracyjno- biurowych, przesyła zadłużenie dłużników FA do Biur Informacji Gospodarczej i jest zobowiązany do uaktualniania zadłużenia.
- ZUS
Tab. 3 Wydatkowanie składki społeczne od ŚW.R ( świadczenia pielęgnacyjne)
Miesiąc |
Styczeń-Grudzień 2016 |
Plan budżetu FA |
|
294 800,00 zł |
294 697,59 zł |
Tab. 4 Wydatkowanie składki zdrowotne ŚW.R GOPS
Miesiąc |
Rodzaj świadczeń/zasiłków |
Styczeń-Grudzień 2016 |
Plan budżetu |
||
93 200, 00 zł |
ŚW.R. |
92 059, 22 zł |
71 920,00 zł |
GOPS-Zasiłki Stałe |
70 837,93 zł |
Pracownik obsługuje sprawy związane z ZUS poprzez program płatnik. Pracownik prowadzi rejestr osób z pomocy społecznej, za które odprowadzana jest składka zdrowotna oraz rejestr osób ze świadczeń rodzinnych, za które odprowadzana jest składka zdrowotna i społeczna i jest zobowiązany do comiesięcznej aktualizacji tych rejestrów. Do innych comiesięcznych obowiązków należą: zarejestrowania, wyrejestrowania osób, sporządzanie dokumentów rozliczeniowych klientów (ich wyliczanie, weryfikacja oraz wysyłka elektroniczna do ZUS do 5 dnia każdego miesiąca), weryfikacja i wprowadzanie dokumentów rozliczeniowych pracowników przesłanych przez księgową.
Pracownik dokonuje korekt dokumentów rozliczeniowych dot. zeszłych lat i bieżących, a także sporządza i interpretuje półroczne/roczne sprawozdania finansowe dotyczące świadczeń zdrowotnych i społecznych. Pracownik ma obowiązek śledzić wszelkie zmiany prawne.
Tab. 5 Liczba osób z odprowadzoną składką zdrowotną i społeczną
Liczba osób od których odprowadzono składkę |
Styczeń- Grudzień 2016 |
Pomoc społeczna (zasiłki stałe) |
Zdrowotne 140 |
Świadczenia rodzinne (świadczenia pielęgnacyjne, zasiłek dla opiekuna, specjalny zasiłek dla opiekuna) |
Zdrowotne 86 Społeczne 90 |
Zakres działań pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewinie stosowanych wobec osób i rodzin korzystających z pomocy jest bardzo rozległy. Wymaga wszechstronnej wiedzy, umiejętności, narzędzi niezbędnych do odpowiedniego pokierowania sprawami ludzi, wspierania ich a nie wyręczania. Działania te mają być skuteczne i efektywne, mają służyć wzmocnieniu rodziny, aktywizować i usamodzielniać. Nasza praca skupia się na tych celach. Przepisy prawa, kładą coraz większy nacisk na prawidłowo prowadzoną pracę socjalną oraz powodują stałe rozszerzenie zadań realizowanych przez pomoc społeczną.